piątek, 9 grudnia 2016

klasyczny makowiec




Zawsze myślałam, że przygotowanie klasycznego bożonarodzeniowego makowca to niesamowicie skomplikowana sprawa. Już ciasto drożdżowe wzbudza we mnie niemały strach, a jeszcze mielenie maku... Masakra. Postanowiłam jednak podjąć wyzwanie i upiec domowy makowiec. Co mnie do tego skłoniło? Głównie to, że nie cierpię, gdy w sklepowych makowcach jest zbyt dużo sztucznych aromatów i kandyzowanej skórki pomarańczowej, a inny znaleźć wyjątkowo trudno. Ale makowiec lubię, więc poddałam się szaleństwu i kupiłam składniki na domowy makowiec zawijany. Jego przygotowanie zaskoczyło mnie niewielkim poziomem trudności. Jeśli z pieczeniem makowca poradziła sobie taka cukiernicza łamaga jak ja (nawet nie wiecie, ile nieudanych wypieków ląduje u mnie w śmietniku), poradzi sobie z tym każdy.

Potrzebujemy (na 1 makowiec):
  • szklanka mąki pszennej + łyżka do podsypania
  • 60 ml ciepłego mleka
  • 50 g masła, roztopionego
  • 2 żółtka
  • 7 g suchych drożdży 
  • szczypta soli
  • łyżeczka spirytusu lub innego wysokoprocentowego alkoholu

masa makowa:
  • 200 g maku (ja kupiłam mak zmielony, ułatwiło mi to zadanie, ale możecie kupić mak i go samodzielnie zmielić)
  • 30 g cukru
  • 50 g miodu
  • 20 g orzechów włoskich
  • 30 g rodzynek
  • kilka kropel naturalnego aromatu migdałowego
  • łyżeczka roztopionego masła
  • szczypta cynamonu
  • 2 białka (oddzielone od żółtek, wykorzystanych do ciasta drożdżowego), ubite na sztywno

+ opcjonalnie, jeśli lubicie - 2 czubate łyżki kandyzowanej skórki cytrynowej


Przygotowanie:

przygotowanie ciasta:

1. Drożdże suche mieszamy z mąką pszenną. Dodajemy pozostałe składniki i wyrabiamy ciasto, dodając pod koniec rozpuszczony tłuszcz. Ciasto powinno być elastyczne i sprężyste. 
2. Z ciasta kształtujemy kulę, przekładamy do większego naczynia, przykrywamy czystą ściereczką i odstawiamy do wyrośnięcia na około 1,5 godziny. 


przygotowanie masy makowej:

1. Mak zalewamy wrzącą wodą, tylko do jego przykrycia i odstawiamy do wystygnięcia. Odsączamy mak w ściereczce lnianej i jeśli używacie maku niezmielonego, mielimy go dwukrotnie.
2. Do zmielonego maku dodajemy pozostałe składniki i wszystko dokładnie mieszamy. 
3. Na końcu do masy makowej dodajemy białka i delikatnie mieszamy.


złożenie i pieczenie makowca:

1. Wyrośnięte ciasto drożdżowe rozwałkowujemy na prostokątny placek o grubości około 3 mm. 
2. Na tak przygotowane ciasto wykładamy masę makową, zostawiając około 2 cm przerwy od brzegu. 
3. Ciasto zwijamy, a końce makowców podkładamy pod spód. 
4. Makowiec przekładamy na posmarowany olejem papier do pieczenia, zawijamy go dwukrotnie, pozostawiając około 1 cm luzu pomiędzy ciastem a papierem. Ciasto powinno wyrosnąć tylko odrobinę, odstawiamy je na jeszcze 15 minut, by odpoczęło przed pieczeniem.

5. Makowiec pieczemy w temp. 190 st. C przez około 30 - 40 minut, aż wierzch ładnie się zezłoci.
6. Upieczony makowiec wyciągamy z papieru i pozostawiamy do ostygnięcia. 
7. Przestudzony smarujemy lukrem (szklankę lukru mieszamy z 3 łyżkami gorącego mleka).

Uwaga! Taki makowiec można spokojnie zamrozić. Wyjąć go z zamrażarki kilka godzin wcześniej i tuż przed podaniem polać go lukrem.

Smacznego!

Przepis pochodzi ze strony www.mojewypieki.com

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...