czwartek, 7 maja 2015

tarta ze szparagami i świeżym oregano



Pierwsze szparagi w tym sezonie! Już się nie mogłam doczekać i wczoraj kupiłam dwa pęczki. Przygotowałam je na parze i nie ukrywam, że pół pęczka zjadłam zanim zdążyłam wyjąć wszystkie z parowaru. Kocham szparagi, głównie zielone, ale od jakiegoś czasu przekonuję się także do białych.

Przepisu na tartę ze szparagami szukałam od dość dawna. Zawsze coś mi w nich nie grało. Za dużo składników, albo mało składników, ale takich, które - moim zdaniem - zabijają smak szparagów, albo takie, co to się narobić trzeba. Aż znalazłam. W ostatnimi czasy mojej ulubionej kulinarnej pozycji "Poniedziałki bez mięs" - co może wielu zaskoczy - autorstwa eks - Beatels'a sir Paula McCartneya i jego córki - uznanej światowej projektantki - Stelli. Przepisy w tej książce są proste i co fajne, podzielone na pory roku, dzięki czemu można przygotowywać potrawy z produktów sezonowych, łatwo dostępnych, tanich i przede wszystkim świeżych i pysznych. 

Do samej tarty postanowiłam dodać świeże oregano, ponieważ:
a) miałam je w lodówce
b) lubię jego smak i aromat, który przybliża mi odrobinę moje ukochane Włochy
c) szparagi ze świeżym oregano fajnie współgrają.

Oczywiście możecie świeże oregano pominąć, tarta będzie równie smaczna. Nie używajcie suszonego! Ma zupełnie inny, dużo bardziej wyrazisty aromat i może zagłuszyć delikatność i słodycz młodych szparagów!


Składniki:

ciasto kruche:
  • 225 g mąki pszennej 
  • 125 g zimnego masła, pokrojonego w kostkę 
  • 1/2 łyżeczki soli 
  • 4 łyżki zimnej wody 
  • 1 łyżeczka octu (lub soku z cytryny)

nadzienie:
  • w zależności od wielkości formy do pieczenia - około 1 - 2 pęczków świeżych zielonych szparagów
  • 200 ml śmietanki kremówki
  • 2 jajka
  • około 2 łyżek świeżo starego parmezanu
  • około 1 łyżki listków świeżego oregano
  • sól i duża szczypta świeżo mielonego pieprzu


Przygotowanie:

Przygotowanie spodu:

1. Mąkę i sól wysypujemy na stolnicę. Dodajemy rozdrobnione masło.
2. Wszystko siekamy nożem lub rozcieramy palcami, dopóki wszystkie składniki nie będą przypominać okruchów chleba.
3. Do ciasta dodajemy 3 łyżki wody oraz łyżeczkę octu i szybko zagniatamy. Jeśli ciasto jest zbyt suche, dodajemy jeszcze jedną łyżkę wody.
4. Z gotowego ciasta formujemy kulę, zawijamy ją w folię spożywczą i odstawiamy do lodówki na co najmniej 1 godzinę (lecz nie na dłużej niż na 48 godzin).
5. Po tym czasie wyciągamy ciasto z lodówki, wałkujemy na placek o średnicy około 30 cm. Ciasto jest gotowe.


Przygotowanie nadzienia:

1. Piekarnik rozgrzewamy do 200 st. C bez termoobiegu.
2. Szparagi obieramy ze skórki i usuwamy drewniane zakończenia łodyg. Gotujemy na parze przez około 5 minut.
3. Śmietankę mieszamy z jajkami i parmezanem, doprawiamy solą (uwaga, bo parmezan jest już słony) i dużą szczyptą świeżo mielonego pieprzu. Dodajemy oregano i całą masę wylewamy na schłodzone ciasto (nie trzeba go wcześniej podpiekać). Na wierzchu układamy szparagi i pieczemy wszystko 30 minut.

Tarta świetnie smakuje zarówno na gorąco, jak i schłodzona do temperatury pokojowej.

Smacznego!

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...