czwartek, 29 marca 2018

proste ciasto z połówkami jabłek



Kilka dni temu służbowo spotkałam się z koleżanką z dziecięcych lat, dla której poszukiwałam domu do wynajęcia. Oglądając nieruchomość, kręcąc się po kuchni powiedziała tak: "Ale tu nie ma spiżarni! Jak ja się pomieszczę, skoro w obecnym domu spiżarnia ma około 8 m2?!". 

Zainspirowało mnie to do tego, by napisać o tym, co warto mieć zawsze w spiżarni, nawet tej najmniejszej. Moja to czterdziesto - centymetrowa szafka z ikei. Przede wszystkim staram się uzupełniać na bieżąco zapasy mąki, cukru, cukru pudru czy mąki ziemniaczanej. Gdy coś się kończy, zapisuję na kartce, przyklejam do lodówki i przy następnych zakupach uzupełniam braki. Tych kilka składników pozwala z dodatkiem jajek i jakiegoś tłuszczu przygotować smaczny deser, gdy goście niezapowiedzianie zadzwonią do drzwi. W spiżarni mam zawsze także zapas pomidorów, ciecierzycy i tuńczyka w puszkach, słoiki z oliwkami i kaparami - bo to idealne składniki szybkiego obiadu. Był czas, że kupowałam jak szalona, a moja czterdziesto - centymetrowa szafka pękała w szwach. Dzisiaj podchodzę do tego bardziej racjonalnie, ale zawsze mam "na stanie" jakiś makaron, kasze, dobrą oliwę i ocet.

Dzisiejsze ciasto, do którego przymierzałam się tygodniami, ale zawsze brakowało albo masła, albo jabłek, to właśnie taki przepis, do którego składniki właściwie zawsze mam w spiżarni. No może poza masłem i jabłkami. Do jego przygotowania wykorzystałam kwaśną śmietanę (bo akurat stała w lodówce), ale świetnie sprawdzi się serek kanapkowy typu philadephia albo jogurt naturalny.


Potrzebujemy (na małą blachę):
  •  około 4 - 5 twardych, kwaskowatych jabłek (zależy od wielkości jabłek)
ciasto:
  • 2 szklanki mąki pszennej + odrobinę do podsypania
  • łyżka cukru pudru
  • płaska łyżeczka proszku do pieczenia
  •  jajko
  • 100 g miękkiego masła
  • około 75 g gęstej kwaśnej śmietany (lub serka śmietankowego albo jogurtu naturalnego)
lukier:
  • łyżka śmietany
  • cukier puder (około szklanki)

Przygotowanie:

1.  Piekarnik rozgrzewamy do 180 st. C bez termoobiegu.

2. Składniki na ciasto szybko zagniatamy. Dzielimy na dwie części. Pierwszą rozwałkowujemy i wykładamy na dno blaszki. 

3. Jabłka obieramy, przekrajamy na połówki i usuwamy gniazda nasienne. Układamy na rozwałkowanym cieście, wgłębieniem do dołu.

4. Pozostałą część ciasta rozwałkowujemy i układamy na jabłkach. Przy bokach lekko dociskamy.

5. Pieczemy około 40 minut do czasu, aż ciasto ładnie się zarumieni.

6. W międzyczasie ze śmietany i około szklanki cukru pudru przygotowujemy lukier. Lukrem pokrywamy wyciągnięte, jeszcze gorące ciasto.

Gotowe ciasto z lukrem odstawiamy do całkowitego ostygnięcia i już :)

Smacznego!

2 komentarze:

  1. Jaka wielkość formy do ciasta?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Tortownica 26 cm. Ale może być większa, wtedy ciasto będzie odrobinę cieńsze.

      Usuń

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...