wtorek, 28 lipca 2015

kurczę pieczone wypchane ziołami



Nieczęsto zdarza mi się piec kurczaka w całości. Zazwyczaj wybieram udka lub w przypadku większej ilości imprezowych gości - skrzydełka. Teraz jednak nadarzyła się okazja, by kupić całego, pięknego i dorodnego kurczaka z hodowli ekologicznej i postanowiłam zaszaleć. Nafaszerowałam go po brzegi świeżymi ziołami - oregano, koperkiem, bazylią, rozmarynem i liśćmi laurowymi, właściwie wszystkim, co znalazłam w doniczkach na tarasie. Nie żałowałam sobie. Tak wyjątkowy kurczak zasługiwał na szczególne traktowanie. Wepchnęłam jeszcze kawałki cytryny i cebuli, natarłam obficie solą, pieprzem, majerankiem i pozostawiłam do odpoczęcia. Biedak odpoczywał całą noc, zanim trafił do piekarnika. Postanowiłam dostarczyć mu towarzystwa ziemniaków, ale przyznam, że kupiłam jakieś gówniane, bo się wcale upiec nie chciały. Trudno, kurczak chciał. Wyszedł z pieca chrupiący i pachnący, zjedliśmy go z największą rozkoszą. 


Składniki:
  • kurczak jak najlepszej jakości (około 2 kg, nie więcej)
  • 1/2 sparzonej cytryny, pokrojonej na ćwiartki
  • 1 cebula, obrana z łupin
  • zioła: kilka gałązek świeżego oregano, rozmarynu, bazylii, koperku oraz 2 - 3 liście laurowe (ja mam świeże, ale możecie wykorzystać suszone)
  • sól i świeżo mielony pieprz
  • słodka papryka
  • suszony majeranek

Przygotowanie:

1. Kurczaka myjemy i dokładnie osuszamy. Do wnętrza kurczaka wkładamy ćwiartki cebuli i cytryny i zioła: oregano, bazylię, liście laurowe, rozmaryn i koperek.
2. Nacieramy go solą i pieprzem oraz suszoną papryką i majerankiem. Odstawiamy na kilka godzin do lodówki, a najlepiej na całą noc.

Uwaga!

  • Godzinę, półtorej przed pieczeniem wyciągamy kurczaka z lodówki. Dzięki temu, że nabierze temperatury pokojowej, upiecze się równomiernie, będzie idealnie soczysty i po prostu lepszy.
  • Przyjęło się, że pieczemy kurczaka około 1 godzinę/ 1 kg mięsa. Ja robię to tak - 1 h/1 kg + 15 minut. Moim zdaniem piekąc w ten sposób mamy pewność, że mięso nie będzie surowe przy kościach. Będzie idelane!


3. Piekarnik rozgrzewamy do maksymalnej temperatury.
4. Kurczaka układamy piersiami do dołu w formie z kratką lub - jeśli takiej nie posiadacie - na dno wyłóżcie ziemniaki i dopiero na nich ułóżcie kurczaka. Jeśli macie kratkę, ziemniaki i cebulę dodajcie po około 1 godzinie pieczenia.
5. Do rozgrzanego piekarnika wstawiamy mięso i w tym momencie zmniejszamy temperaturę do 170 st. C. Dzięki takiemu sposobowi pieczenia, mięso będzie bardzo soczyste.
6. Kurczaka pieczemy około godziny, a następnie obracamy. Pieczemy kolejną godzinę i 15 minut.

Podczas pieczenia możecie podlewać mięso tłuszczem, który się z niego wytapia, ale mój kurczak był z hodowli ekologicznej i niewiele się z niego wytopiło.

7. Upieczone mięso wyciągamy z piekarnika i odstawiamy na około 10 minut, by odpoczęło.

Smacznego!

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...