wtorek, 10 grudnia 2013

kaszotto z pęczaka z grzybami



Ostatnio bardzo modne stało się pojęcie "kaszotta". Nazwa nie brzmi najlepiej, ale ponieważ jestem wielką fanką kaszy, postanowiłam zmierzyć się z tematem. 

Tak naprawdę kaszotto można przygotować z każdego rodzaju kaszy. Ja do mojego użyłam pęczaka, bo po pierwsze bardzo go lubię, a po drugie - miałam go w spiżarni. 

Kaszotto okazało się bardzo smacznym zamiennikiem znanego nam już risotta i na pewno wejdzie do mojego menu na stałe. Na razie przygotowałam kaszotto z grzybami, ale pomysłów mam dużo więcej, więc za jakiś czas znowu podejmę temat.


Składniki:
  • 200 g kaszy pęczak
  • 500 ml bulionu warzywnego (najlepiej przygotowanego samodzielnie)
  • około 300 g świeżych grzybów (ja użyłam brązowych pieczarek, grzybów portobello i boczniaków, ale możecie wybrać akurat te grzyby, na które jest sezon, które lubicie lub po prostu macie je pod ręką)
  • 50 ml białego wytrawnego wina
  • 50 g zimnego masła
  • garść świeżo startego parmezanu
  • 1 niewielka cebula posiekana w drobną kostkę
  • 2 ząbki czosnku posiekane w cienkie plasterki
  • oliwa z oliwek
  • sól i świeżo mielony pieprz
  • natka pietruszki

Przygotowanie:

1. Podgrzewamy bulion. 
2. Na patelni rozgrzewamy oliwę (1 łyżkę) i dodajemy posiekane grzyby. Smażymy na dużym ogniu, aż grzyby się ładnie zarumienią, często mieszając. Uwaga, nie możemy smażyć na małym ogniu, ponieważ grzyby zaczynają wtedy puszczać zbyt dużo wody. Podsmażone grzyby ściągamy z patelni i zmniejszamy ogień.
3. Na patelnię wlewamy teraz dwie łyżki oliwy i dodajemy posiekane: cebulę i czosnek i smażymy około minuty. 
4. Dodajemy kaszę i zwiększamy ogień. Kasza zacznie się smażyć, więc nie możemy przestawać jej mieszać. Po chwili wlewamy wino i czekamy aż płyn prawie całkowicie odparuje. Zapach będzie obłędny! 
5. Kiedy kasza wchłonie wino, wlewamy chochlę bulionu i zmniejszamy ogień, by kasza bardzo lekko bulgotała. Zanim dodamy kolejną chochlę bulionu, poczekajmy aż kasza wchłonie całą poprzednią porcję. Cały proces powinien zająć około 20 minut. 
6. Na koniec starannie doprawiamy wszystko solą i pieprzem. 
7. Gdy kasza będzie całkowicie miękka, zdejmujemy patelnię z ognia, dodajemy zimne masło i parmezan. Dokładnie mieszamy i odstawiamy na około 2 minuty, by nasze kaszotto odpoczęło. To najważniejsza część przygotowania, bo w tym czasie staje się ono kremowe i nabiera pełni smaku. Podajemy natychmiast, posypane natką pietruszki!
Smacznego!

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...