środa, 23 października 2013

stefanka zwana także miodownikiem



Już kiedyś pisałam, że pieczenie ciast mnie przeraża. Boję się biszkoptów i innych, których pieczenie w teorii wydaje się łatwe i przyjemne, a jak przychodzi co do czego, wszystko zamienia się w istny koszmar. Jednak jak każdy kucharz - amator nie poddaję się po kolejnych porażkach i z prawie takim samym zapałem zabieram się za przygotowywanie ciast i (o zgrozo!) tortów. O moich przygodach z tortami - kiedy indziej :)

Przygotowując stefankę, jakież było moje zdziwienie, że wcale nie jest to takie trudne. Ba! Jest wyjątkowo łatwe! Jeśli poradziłam sobie ja, poradzi sobie każdy!


Potrzebujemy:

Ciasto: 

Krem:
Polewa:
  • 150 g gorzkiej czekolady dobrej jakości 
  • 50 g miękkiego masła


Dodatkowo (opcjonalnie):
  • 150 ml gorzkiej herbaty (ja użyłam herbaty earl grey)

Przygotowanie:

Ciasto miodowe:

1. Piekarnik rozgrzewamy do 180 st. C bez termoobiegu. Prostokątną formę o wymiarach ok. 20 x 30 cm wykładamy papierem do pieczenia (dzięki temu dużo łatwiej będzie wyciągnąć ciasto z formy po upieczeniu).
2. Wszystkie składniki na ciasto zagniatamy, aż będzie gładkie. Ze względu na dużą ilość masła i miodu, ciasto zagniata się naprawdę łatwo i nie zajmuje to dużo czasu.
3. Gotowe ciasto dzielimy na trzy równe części i po kolei każdą rozwałkowujemy na placki o wymiarach formy. 
4. Placki po kolei wkładamy do formy i pieczemy w nagrzanym piekarniku przez 15 minut. Gotowe, gorące placki odstawiamy na kratkę do wystygnięcia. Nie przejmujcie się, że placki po upieczeniu są zbyt miękkie. Podczas stygnięcia robią się twardsze. 

Krem:

1. W garnku podgrzewamy mleko i dodajemy kaszę, cukier puder i pastę lub ekstrakt waniliowy. Cały czas mieszając trzepaczką gotujemy do czasu, aż kasza zgęstnieje. Nie trwa do długo, więc nie przerywajcie mieszania, bo powstaną grudki. 
2. Kaszę zostawiamy do ostygnięcia. Gdy będzie już letnia, dodajemy do niej masło i cały czas ucieramy, aż masa będzie gładka i lśniąca. Na koniec dodajemy ekstrakt migdałowy i ucieramy jeszcze kilka sekund.

Polewa:

Czekoladę roztapiamy w kąpieli wodnej i cały czas mieszając dodajemy po kawałku masła. Zostawiamy do przestygnięcia.


Składanie ciasta:

1. Na desce układamy pierwszy placek. Nasączamy go 1/3 ilości gorzkiej herbaty i rozsmarowujemy na nim 1/2 ilości kremu. Nakładamy drugi placek i powtarzamy całą czynność. Na samą górę układamy trzeci placek i także nasączamy herbatą.
2. Ostatni placek polewamy obficie polewą i odstawiamy do zastygnięcia.

Gotowe!

Smacznego!

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...