czwartek, 10 października 2013

ciasto drożdżowe ze śliwkami



Ciasto drożdżowe. Zawsze napawało mnie przerażeniem i - gdy tylko o nim myślałam - przechodziły mnie dreszcze. Dzięki przepisowi Doroty z www.mojewypieki.com, który nie wydawał się taki trudny, podjęłam wyzwanie upieczenia drożdżówki ze śliwkami i kruszonką. Zadanie, które wzięłam na swoje barki, nie okazało się tak karkołomne, jak myślałam. A ciasto wyszło miękkie i pyszne. Niebawem podejdę do tematu ponownie, z innymi owocami i sprawdzę, czy moje pierwsze podejście, nie okazało się fuksem.

Ponieważ nie miałam akurat po ręką dużej, prostokątnej blachy i upiekłam moje drożdżowe w okrągłej tortownicy, ciasto wyrosło mi wysokie jak Mur Chiński. Jednak mimo to było puszyste i pyszne! 


Składniki:

na zaczyn:
  • 4 łyżeczki suchych drożdży (16 g) lub 32 g drożdży świeżych  
  • 1/2 szklanki ciepłego mleka (nie gorącego!)
  • 1/2 szklanki mąki pszennej  
  • 1/4 łyżeczki cukru
na ciasto:
  • 1/2 szklanki letniego mleka
  • 1/2 szklanki cukru
  • 1 łyżeczka ekstraktu z wanilii lub kilka kropel aromatu waniliowego
  • otarta skórka z połowy cytryny
  • szczypta soli
  • 1/4 kostki rozpuszczonego masła (kostka 250 g)
  • 1 jajko
  • 1 żółtko
  • 2 i 3/4 szklanki mąki pszennej
  • śliwki węgierki, około 1 kilograma
na kruszonkę:

Przygotowanie:

1. Zaczynamy od przygotowania drożdżowego zaczynu. Do dużego naczynia wlewamy mleko i dodajemy drożdże. Mieszamy drewnianą łyżką. Następnie dodajemy mąkę, cukier i jeszcze raz mieszamy. Przykrywamy czystą ściereczką i odstawiamy w ciepłe miejsce do podwojenia objętości. 
2. Do wcześniej przygotowanego, wyrośniętego zaczynu dodajemy pozostałe składniki i wyrabiamy. Ciasto powinno być miękkie i elastyczne. Znowu przykrywamy i zostawiamy do wyrośnięcia na około godzinę, aż ciasto podwoi objętość. 

3. W międzyczasie możemy przygotować kruszonkę. Mąkę mieszamy z cukrem i cukrem waniliowym, dodajemy masło i palcami wyrabiamy kruszonkę.

4. Dużą blachę o wymiarach 40 x 30 cm wykładamy papierem do pieczenia. Wykładamy na nią wyrośnięte ciasto. Na cieście układamy połówki śliwek (stroną rozciętą do góry), posypujemy kruszonką i odstawiamy jeszcze do wyrośnięcia na pół godziny. 

5. Kiedy ciasto odpoczywa po raz ostatni, rozgrzewamy piekarnik do temperatury 180 st. C.
6. Ciasto pieczemy przez około 45 minut, aż kruszonka lekko się zarumieni, a drewniany patyczek, kiedy wbijemy go w ciasto, będzie suchy.

Smacznego!

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...